
Horúcou témou a predmetom diskusie medzi obyvateľmi je téma rozpočtu a jeho nasledovné prerozdelenie. Často vládne názor, že rozpočet nie je spravodlivý a peniaze nesmerujú tam, kam v skutočnosti majú. Rozpočet však má jasné pravidlá, ktoré sú dané zákonom a zásadami tvorby rozpočtu. Veľmi zložitým obdobím si samosprávne celky prešli počas obdobia pandémie, kedy sa už bežne veľmi napnuté rozpočty podrobili skúške pripravenosti a dlhodobého plánovania.
Bežný občan vníma rozpočet ako prostriedky na strane príjmu, ktoré môže ľubovoľne minúť podľa uváženia. Nie je tomu však tak. Uvediem jednoduchý príklad z praxe. Ak má naša obec rozpočet 10 miliónov eur, neznamená to, že má k dispozícií voľné prostriedky v takejto výške. Jeho súčasťou je okrem iného dotácia na dostavbu ZŠ vo výške 3,9 milióna eur, ktorú nemožno využiť inak. Tieto prostriedky sú viazané priamo na tento projekt, vedené ako príjem z dotácií, priamo fixované ako kapitálové výdavky.
Z pohľadu výdavkov ma obec svoje úlohy (zabezpečiť chod, správu a zhodnocovať obecný majetok využívaný na plnenie úloh), ktoré priamo viažu finančné prostriedky. Táto kapitola je najvýraznejšia a zafixuje najvyšší podiel finančných prostriedkov vo výške až 70 – 80% rozpočtu. Vo variabilných prostriedkoch sa nachádza 10 – 20% celkového rozpočtu. Z týchto prostriedkov obec zabezpečuje investičné aktivity, financuje údržbu a opravu, dotuje rozvoj a činnosť na území obce, podporuje kultúrno-spoločenské aktivity a iné.
Je nutné poznamenať, že nároky na voľné finančné prostriedky niekoľkonásobne prevyšujú potreby, obec zostavuje zoznam priorít na daný rok. Príjmová strana má svoje limity a obmedzenia. V jednoduchosti sa príjmy delia na tri kategórie:
Daňové príjmy – výška sa určuje na základe pravidiel (napríklad daň za psa, daň za odpad), obec ráta s ich príjmom, pomáhajú pri tvorbe rozpočtu a k jeho stabilite. Tvoria stavebný pilier rozpočtovníctva samospráv.
Nedaňové príjmy –rozpočtujú sa, ale ich výška môže byť nestabilná (napríklad príjmy z podnikania obce, príjmy z vlastníctva majetku obce). Jedná sa o poplatky za využívanie, za služby, pokuty a penále, príjem z prenájmu a mnohé iné.
Granty a transfery – tie sú vnímané ako finančné operácie a prevody, dotácie, pôžičky, úvery.
Špeciálnou kapitolou sú podielové dane, ktoré sa rozpočítavajú z dane z príjmu z fyzických osôb. Pričom z celého balíka ide 30 % do vyšších územných celkov (VÚC) a zvyšných 70 % obciam a mestám. Ako ale získať ďalšie príjmy na výraznejšie aktivity, nielen udržiavať chod obce? Čiastočnou odpoveďou môžu byť peniaze na projekty z EÚ, Plánu obnovy a od súkromných firiem, ktoré sa chcú podieľať na veciach verejných. Chce to však pevnú vôľu a jasný plán ako ďalej!
#VeciBudúFungovať!
PhDr. Matúš Baráth, PhD. člen komisie pre podnikanie, rozpočet, financie a eurofondy