REAKCIA NA STAROSTOVO OSOBNÉ ODÔVODNENIE POZASTAVENIA VÝKONU UZNESENIA OBECNÉHO ZASTUPITEĽSTVA


Starostovo osobné odôvodnenie nájdete tu.

Komisie obecného zastupiteľstva sú fakticky malé tímy odborníkov, formované a vedené poslancami – zvolenými predsedami komisií. Ich úlohou je na neverejných zasadnutiach poskytovať svoje rady, stanoviská a odporúčania, ktoré pomáhajú nielen samotnému predsedovi, ale prakticky všetkým poslancom obecného zastupiteľstva, kompetentne sa rozhodovať. 

Dôvera je tmelom, ktorý drží všetko pohromade. Ten sa, žiaľ, v Komisii školstva, kultúry, mládeže a športu začal pri rôznych udalostiach uplynulého roka droliť, až sa v januári 2024 celkom rozpadol. Uvedomil som si, že to takto nemôže ďalej fungovať.

Z možných riešení som navrhol zrušenie komisie a prerozdelenie jej agendy medzi ďalšie dve, programovo najpríbuznejšie, komisie. Namiesto núkajúcej sa cynickej výmeny členov (ako figúrok z „človeče, nezlob se“), rozhodol som sa odísť od agendy spoločne s nimi. Na znak úcty, rešpektu a ochrany ich dobrého mena v očiach verejnosti.  To, čo sa navarilo v komisii, sa tam malo aj zjesť. V internom prostredí som všetkým členom i starostovi svoje argumenty veľmi podrobne popísal a vysvetlil. Kto chcel, porozumel. Nedomnievam sa, že by vyťahovanie podrobností (tzv. pranie špinavej bielizne na verejnosti) mohlo byť pre obec osožné, či vylepšiť povesť dotknutých. Som rozhodnutý neuchýliť sa preto k tomu ani teraz, hoci čelím z ich strany hrozne neférovej, škaredej diskreditačnej kampani.

Pre pochopenie toho, ako je celá vec vyložene absurdná, uvediem len všeobecné fakty okolo udalostí z posledných týždňov (bez detailov a mien).

Začiatkom roka som obdržal návrh zvnútra komisie na jej zvolanie s cieľom  prerokovania už raz prejednaného bodu programu kultúrnych podujatí na rok 2024 (bod bol prejednaný v 10/2023), tentoraz v súvislosti s nedostatočným rozpočtovým krytím na kultúrne podujatia. V odpovedi som ponúkol riešenie, aké si táto agenda s ohľadom na svoj význam v jubilejnom roku zaslúži a to odporučením jej zaradenia priamo na prerokovanie na porade poslancov (významovo vyššia inštancia oproti komisii). V návrhu na opakovanú diskusiu na komisii (notabene k finančným aspektom, ktoré jej neprislúchajú), som už nevidel zmysel. Konzultácia s predsedom fin. komisie ma v tom utvrdila. Navýšenie rozpočtu na kultúru je vo výlučnej pôsobnosti OZ, úpravy rozpočtu formou rozpočtových opatrení sú v odôvodnených prípadoch v samospráve obvyklou procedúrou. 

Namiesto očakávaného uzrozumenia sa udialo čosi nepochopiteľné. Podpredseda komisie, akoby v afekte a na truc, svojvoľne a v rozpore s rokovacím poriadkom, zvolal komisiu (čím bol porušený zákon 369/1990 o obecnom zriadení – §25 odst. 1, písm c). Všetci zúčastnení, vrátane p. starostu, boli o tejto skutočnosti vopred upovedomení a napriek tomu vydávali toto stretnutie za riadne rokovanie komisie. Takéto počínanie som označil za pirátske. Hlavný kontrolór po preskúmaní situácie skonštatoval, že zvolanie komisie mimo schválený harmonogram jej podpredsedom bolo nelegitímne (zvolať zasadnutie komisie je výlučnou kompetenciou predsedu). Apropo, k akému záveru toto rokovanie dospelo? K odporúčaniu vypracovať podrobný návrh podujatí a predložiť ho na poradu poslancov – fakticky k tomu istému, čo som sám navrhol hneď na začiatku.

Je poľutovaniahodné, že sa spomedzi členov komisie nepodujal nik hájiť právo. Skupina ako celok svojvoľne prekrútila a dezinterpretovala rokovací poriadok v snahe legitimizovať svoj postup a  obhájiť neobhájiteľné. Moja dôvera voči členom komisie sa týmto momentom definitívne rozpadla (ich profesionalitu nijako nespochybňujem) a prišiel návrh na jej rozpustenie. 

Nadôvažok, najväčším prekvapením i sklamaním pre mňa je, ako horlivo sa do čela temného diskreditačného frontu predral pán starosta osobne. V duchu som si premietal, asi ako by takýto, v podstate banálny, konflikt moderoval múdry richtár. Čím všetkým dobrým a inšpiratívnym mohol obci i jednotlivcom prispieť svojou zrelou, uvážlivou facilitáciou. Ako sa mohla obec napokon i duchovne obohatiť, ak by vnímala jeho nestranný a hodnotovo pevný zástoj pri obhajobe práva a spravodlivosti.

Traduje sa poučný príbeh o tom, ako chcel Filip Neri odnaučiť istú ženu ohovárať. Jedného dňa, keď dul silný vietor, poslal ju na trh kúpiť sliepku s tým, aby ju, idúcky späť, hneď aj ošklbala.

Keď sa žena s ošklbanou sliepkou vrátila, požiadal ju, aby teraz šla a pozbierala perie. „Ale to je nemožné!“ zvolala žena. „Vietor ho rozniesol na všetky strany sveta.“ 

Filip Neri dodal: „A takisto je nemožné napraviť aj vaše zlomyseľné reči a ohováranie.“

Záverom: Riešenie, ktoré OZ prijalo, predstavuje reštart s novými príležitosťami. Komisia sociálnych vecí a zdravotníctva v gescii pani poslankyne MUDr. Hercovej sa už dlhšie venuje prípravám založenia mládežníckeho centra ako sociálneho projektu obce. Novozriadená Komisia sociálnych vecí, zdravotníctva, mládeže a kultúry tieto agendy vhodne organicky prepája. Osobnosti ako p. Ing. Reptová, p. MUDr. Gálfiová, p. Kučerová, p. Frčková i ďalšie, rezonujú v našej obci rovnako v spojitosti s kultúrno-spoločenským dianím. 

V tíme novoustanovenej Komisie pre školstvo, šport, digitalizáciu, služby a komunikáciu bude nad rozšírenou agendou školstva a športu bdieť okrem iných Ing. Volenský PhD. – VŠ pedagóg a bývalý člen o.i. školskej a športovej komisie, Mgr. Rehák – SŠ pedagóg, člen rady ZŠ, prekladateľ, bývalý výkonnostný hokejista i predseda obecného tenisového oddielu, Ing. Katarína Lindvayová – profesionálka v oblasti verejného stravovania a bývalá vrcholová plavkyňa. V prípade potreby je možné komisie kedykoľvek personálne doplniť, resp. k prejednávanej agende prizvať ďalších odborníkov. Súčasne platí, že každý poslanec OZ sa môže kedykoľvek zúčastniť rokovania ktorejkoľvek komisie. Rovnako tak každý občan má k dispozícii verejný priestor aj na pôde OZ, kde môže slobodne vyjadriť svoj názor, podnet, pripomienku na akúkoľvek tému.

Platí, že nikdy v histórii komisie pod mojím vedením nebol umlčaný žiadny hlas. Názorová pluralita bola naprosto prirodzenou súčasťou zasadnutí, miera dosahovaného konsenzu pri formulovaní výstupov (odporúčaní) komisie bola prakticky 100%-ná. Musím preto dôrazne odmietnuť tvrdenie neprajníkov, že zrušenie komisie bolo trestom členov za ich názorovú odlišnosť. 

Ubezpečujem všetkých vás, drahí susedia, milí spoluobčania, že som odhodlaný i naďalej aktívne hájiť vaše spravodlivé záujmy a zasadzovať sa za vaše práva. Vážim si vašu veľkú dôveru a ďakujem za neutíchajúcu podporu. Nesmierne si to cením.

RNDr. Peter Paľaga

Poslanec OZ, (ex)predseda Komisie školstva, kultúry, mládeže a športu

peter.palaga@dunajskaluzna.sk